Spelbolagen har dåligt rykte i Sverige – förutom Svenska Spel

Spelbolagen har dåligt rykte i Sverige – förutom Svenska Spel
av

Vid årsskiftet öppnade en ny lag i Sverige för utländska spelbolag. Svenska Spel har därmed fått tuffare konkurrens än tidigare. YouGov har undersökt svenskarnas inställning till de olika spelbolagen på den svenska marknaden.

Den övergripande slutsatsen är att spelbolagen ännu inte har positionerat sig tydligt på marknaden. Svenskarna förknippar främst spelbolagen med ”Opålitliga” (13–16 %). Det enda undantaget är Svenska Spel (8 %), som också är det enda spelbolaget på den svenska marknaden som en majoritet av svenskarna har ett positivt intryck av.

Svenska Spel förknippas i högre grad med ord som ”Trovärdiga” (26 %) och ”Bra kundservice” (14 %) än de övriga spelbolagen. 

Svenska Spel får i gengäld konkurrens när det gäller ordet ”Bra bonusar”, som fler förknippar med Maria Casino (6 %) och Unibet (5 %) än med Svenska Spel (4 %).

Svenska Spel är det mest kända spelbolaget. 84 % av svenskarna känner till Svenska Spel. Det ska jämföras med att 61 % av svenskarna känner till Betsson och 58 % Unibet.

Uppfattning om spelbolag

Spelbolag som svenskar har bäst intryck av

Alla svenskar är inte lika kritiska till spelbolagen. De mer inbitna spelarna som spelar på sportspel (betting/odds/tips) åtminstone varje månad har ett betydligt mer positivt intryck överlag. Vi har tittat närmare på den här målgruppen med hjälp av segmenteringsverktyget YouGov Profiles*.

Spelar om pengar (betting) varje månadGruppen utgörs främst av män (78 %) som spelar på sportspel varje månad och är betydligt mer sportintresserad än genomsnittet (57 % mot 23 % av befolkningen). Målgruppen är också mer intresserad av ekonomi och finans (24 % mot 15 % i befolkningen) samt privatekonomi (40 % mot 30 % i befolkningen) och de tar gärna risker med sina pengar. De flesta i den här målgruppen spelar på sportspel varje vecka (46 %).  

Svenska Spel är en favorit också i den här målgruppen, men jämfört med befolkningen i stort har gruppen ett betydligt mer positivt intryck av exempelvis Bet365 (31 % mot 7 % i befolkningen), Betsson (28 % mot 9 % i befolkningen) och Unibet (28 % mot 9 % i befolkningen).

Tilläggsfakta:

  • Mer än var fjärde svensk (28 %) spelar på turspel varje månad och nästan lika stor andel (26 %) köper skraplotter.
  • Var tionde svensk spelar på sportspel (betting/odds/tips) varje månad.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 8 mars 2019 till 11 mars 2019 har sammanlagt 2012 intervjuer via YouGov Sveriges internetpanel genomförts med män och kvinnor i åldern 18 år och äldre. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Läs mer om vår rikstäckande undersökning (YouGov Omnibus) här

* Segmenteringsverktyget YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera delar av befolkningen.

Läs mer om YouGov Profiles här

Image: Getty

Läs våra regler för webbforumet innan du gör ett inlägg.