De mest positivt omtalade varumärkena

De mest positivt omtalade varumärkena
av

Volvo är fortfarande i topp, medan Swish och ICA hamnar på andra respektive tredjeplats. YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken det pratades mest positivt om under 2018.

I YouGov BrandIndex mäts cirka 300 varumärken dagligen i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning om olika varumärken. En av parametrarna som mäts, Buzz, indikerar i vilken grad varumärkena har blivit positivt omnämnda.

YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken som i störst utsträckning har blivit positivt omtalade under 2018, dvs varumärkenas Buzz.

YouGov BrandIndex Buzz-ranking 2018

Top Buzz

Volvo är det varumärke som flest har hört något positivt om i Sverige för sjätte året i rad. Med en Buzz-poäng på 33,0 är Volvo överlägset i topp följt av Swish och ICA.

Streamingtjänsterna Netflix och Spotify har tillkommit i BrandIndex och hamnar på femte respektive åttondeplats. Netflix toppar också YouGovs BrandIndex-lista över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga.

Ökat mest 2018

Top Improver

Nordea har haft några tuffa år med negativ uppmärksamhet i media i förbindelse med Panama-läckan i 2016 och Nordeaflytten från Sverige till Finland, men under 2018 var Nordea ett mindre negativt omtalat varumärke och har ökat sin Buzz med 3,2 poäng.

Coca-Cola Light hamnar på andra plats på listan med de varumärken som ökat mest och Kinas ledande smartphone-tillverkare, Huawei hamnar på tredjeplats.

Profiles

YouGov Profiles-data* visar att det särskilt är män i norra mellersta Sverige och Skåne, Halland och Blekinge som överväger att köpa Huawei. Huawei ligger bra till i förhållande till ”bra värde för pengarna”. Huaweis potentiella målgrupp i Sverige är också mer priskänsliga när de handlar, jämfört med befolkningen i allmänhet.

Se Sveriges mest positivt omtalade varumärken för olika sektorer här

Om YouGov Brandindex

YouGov Brandindex är ledande inom varumärkesundersökningar. I Sverige mäts cirka 300 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning om olika varumärken.

Buzz-poängen tas fram genom att respondenterna får besvara frågor om de har hört något positivt eller negativt om ett varumärke under de senaste två veckorna i reklam, i nyheterna eller av vänner och familj. Buzz-poängen är nettovärdet dvs. andelen som hört något positivt, minus andelen som hört något negativt.

I listan med varumärken som ökar mest rankas de varumärken som allmänheten har hört mest positivt om i 2018 jämfört med 2017.

* Segmenteringsverktyget YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera delar av befolkningen.

www.yougov.se/find-solutions/brandindex

www.yougov.se/find-solutions/profiles

Image: Getty

Läs våra regler för webbforumet innan du gör ett inlägg.