Fotbollsklubbarna ska vara ansvariga för kostnader i samband med allsvenska matcher

av

Debatten om supporterkultur, läktarvåld och skadegörelse i samband med allsvenska fotbollsmatcher har pågått en längre tid men fick liv igen efter förra helgens derby mellan AIK och Hammarby där tusentals AIK supportrar ropade ”Låt han dö” medan en Hammarbyspelare låg medvetslös på plan och omhändertogs av ambulanspersonal.

YouGov har undersökt svenskarnas åsikter kring allsvenska fotbollsmatcher och fotbollsklubbarnas ansvar. Undersökningen visar att majoriteten (76%) anser att fotbollsklubben är helt eller delvis ansvarig för sina supporters agerande i samband med allsvenska matcher.

Var fjärde (23%) anser att fotbollsklubbarna helt och hållet ansvarar för sina supporters agerande i samband med allsvensk match och omkring hälften (54%) tycker att klubbarna delvis är ansvariga. Majoriteten av de tillfrågade anser även att det ekonomiska ansvaret ligger på klubbarna. Två tredjedelar (68%) tycker att klubbarna som möts ska stå för kostnader kopplade till samhällsfunktioner, som exempelvis polisbevakning, sjukvård och brandkår samt skadegörelse, i samband med match inne på arenan. Endast 4% anser att staten ensam ska stå för dessa kostnader och drygt var tionde (14%) tycker att klubben som arrangerar matchen tillsammans med staten är ekonomiskt ansvariga. Sett till det ekonomiska ansvaret i samband med match utanför arenorna, anser fortfarande flest (44%), att klubbarna bär det ekonomiska ansvaret. Däremot tycker var fjärde (24%) att staten, tillsammans med klubben som arrangerar matchen, ska stå för kostnaderna utanför arenan och drygt var tionde (15%) tycker att staten ensam ska stå för hela notan utanför arenan.

ekonomisk ansvar

Var tredje känner sig otrygga

Undersökningen visar även att det finns en upplevd otrygghet i samband med allsvenska fotbollsmatcher bland allmänheten. Var tredje (34%) svarar att de känner sig/skulle känna sig mycket eller ganska otrygga att för egen del gå på allsvensk fotbollsmatch – I Stockholm  är otryggheten ännu mer utbredd (43%). 

Var tredje känner sig otrygga

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 30 september - 1 oktober 2015 har sammanlagt 1008 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18-74 år via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi”.

PA images

Läs våra regler för webbforumet innan du gör ett inlägg.