The Brand Boycotter

YouGov har undersökt vad som får konsumenter i 10 europeiska länder att bojkotta ett varumärke permanent eller tillfälligt och – inte minst – vad som kan få dem att komma tillbaka.
När ett varumärke eller ett företag står i centrum för en skandal eller negativ rapportering påverkar det i regel konsumenternas förtroende. Konsumenternas reaktioner kan variera: från dåliga recensioner på nätet och diskussioner på sociala medier till en direkt bojkott av varumärket.
YouGov har i detta whitepaper belyst orsakerna bakom bojkotter av varumärken i Europa och tittat närmare på hur man vinner tillbaka konsumenternas förtroende.
Undersökningen visar bland annat:
- När konsumenterna tar avstånd från ett varumärke är de mycket konsekventa. Många kommer aldrig tillbaka.
- Det går dock att vinna tillbaka det förlorade förtroendet om företaget ändrar praxis och hanterar skandalen på ett transparent, konsekvent och trovärdigt sätt.
- De européer som bojkottar varumärken efterfrågar varumärken som lever upp till sociala och politiska normer – de varumärken som avviker från dessa normer bojkottas.
- De som bojkottar varumärken skiljer sig på flera punkter från befolkningen i stort. I detta whitepaper tittar vi närmare på de européer och svenskar som bojkottar varumärken.
Ladda ned vårt whitepaper gratis
|