Frågor och svar


Anmäla sig till YouGov-panelen

Hur anmäler jag mig?

Anmäl dig genom att fylla i formuläret till höger. Därefter får du ett e-postmeddelande för aktivering av ditt konto till den e-postadress som du har angett. Klicka på länken för att aktivera ditt medlemskap.

Vem får delta i YouGov-panelen?

Alla personer som har fyllt 15 år, är bosatta i Sverige och som kan läsa och skriva svenska får anmäla sig till YouGov-panelen.

Finns det några tekniska krav för att få delta i panelen?

För att delta i panelen måste du ha en aktiv e-postadress och en dator eller surfplatta (t.ex. en iPad) med tillgång till internet. Våra undersökningar har stöd för alla populära webbläsare (Internet Explorer, Firefox, Safari, Google Chrome). Självklart rekommenderar vi att du håller din webbläsare uppdaterad.

Kan jag anmäla mig med flera konton?

Nej, det är bara tillåtet att ha ett konto (en medlemsprofil) per person i panelen, och det är inte tillåtet att anmäla sig med en påhittad profil eller utge sig för att vara någon annan. På samma sätt får det bara finnas en anmäld person per e-postadress.

Jag kan inte hitta e-postmeddelandet för aktivering?

Räkna med att det tar upp till 24 timmar innan du får e-postmeddelandet. Kontrollera eventuellt om det kan ha hamnat i din skräppostmapp. Om du fortfarande inte får e-postmeddelandet för aktivering ska du kontakta vår panelsupport här.

 

Medlemskap, konto och inloggning

Hur loggar jag in på mitt YouGov-konto?

Du öppnar ditt YouGov-konto genom att klicka på "Mitt YouGov" i menyn högst upp på sidan. Ange sedan dina inloggningsuppgifter i inloggningsformuläret.

Jag har glömt mitt lösenord.

Om du har glömt ditt lösenord kan du återställa det här. På den här sidan blir du ombedd att skriva in den e-postadress som du angav när du anmälde dig. Därefter skickar vi ett mejl med en länk för att återställa ditt lösenord.

Jag vill ändra min e-postadress eller postadress.

Du kan ändra din information under "Mitt YouGov" genom att klicka här (du måste vara inloggad).

Jag vill anmäla en vän.

Du kan anmäla en vän via "Tipsa en vän" som du hittar under "Mitt YouGov". För varje ny medlem som anmäler sig via din hänvisning och som besvarar minst fem undersökningar (utöver den ursprungliga profilundersökningen) kan du få upp till 200 poäng på ditt undersökningskonto. Du får inga undersökningspoäng för nya medlemmar som inte besvarar minst fem undersökningar (utöver den ursprungliga profilundersökningen). Undersökningspoäng för värvningar krediteras ditt konto så snart den nya medlemmen har besvarat den femte undersökningen (utöver den ursprungliga profilundersökningen).

Kan jag frysa mitt medlemskap?

Nej, det går inte att göra ett uppehåll i sitt medlemskap.

Ska jag informera er om när jag åker på semester?

I dagsläget kan vi inte utesluta dig från inbjudningar till undersökningar medan du är på semester, men vi arbetar för att det ska bli möjligt framöver. För närvarande räcker det med att du raderar inbjudningar från oss under denna period. Detta påverkar inte ditt deltagande i kommande undersökningar.

Vad händer om jag flyttar till ett annat land?

Du måste vara bosatt i Sverige för att få vara medlem i YouGovs svenska panel. Om du flyttar till ett annat land ska du avanmäla dig från panelen här.

Vad händer om jag är inaktiv under en längre period?

Det är helt frivilligt att delta i YouGov-panelen, och det är upp till dig hur ofta du deltar i undersökningar. Om du har varit inaktiv (inte har besvarat någon undersökning) i mer än 12 månader avanmäls du automatiskt från panelen. Då har du inte längre tillgång till ditt YouGov-konto och dina poäng raderas.

 

Delta i undersökningar

Hur ofta kommer jag att få undersökningar?

Vi kan inte lova att du får undersökningar med en viss frekvens eftersom det beror på den aktuella belastningen, och eftersom vår metod gör att urvalet både är slumpmässigt och representativt. YouGov väljer ut deltagarna till undersökningarna, vilket innebär att det varje gång bara är en viss del av panelen som bjuds in. Detta görs för att få en så korrekt representation som möjligt av den befolkning som ska undersökas och bygger på ett invecklat system som tar hänsyn till vissa demografiska kvoter. Hur ofta du blir inbjuden är därför en fråga om sannolikhet. Bland de personer som uppfyller de fastställda kraven väljs de deltagande personerna ut slumpmässigt.

Varför kan det hända att jag blir utesluten från undersökningar?

För en del undersökningar söker vi efter en särskild målgrupp. Om det visar sig att du inte passar in i målgruppen utesluts du från undersökningen. När det händer försöker vi hitta en annan undersökning till dig. Om det inte går blir du till sist "utgallrad" och får alltså inte delta i någon undersökning. I så fall får du fortfarande poäng i lotteriet, trots att du inte deltog i någon undersökning. Det innebär att du så att säga aldrig "går tomhänt ur leken". Då och då kan det hända att du blir "utgallrad" oftare. Det beror på hur stor efterfrågan är på just den målgrupp som du tillhör.

Varför blir jag inte längre inbjuden till undersökningar?

Det kan hända att dina undersökningar hamnar i din skräppostmapp. Det är viktigt att du lägger till "no_reply@yougov.se" och "info@yougov.se" på din lista över säkra adresser. Om du fortfarande inte får några undersökningar ska du kontakta vår panelsupport.

Får andra personer besvara undersökningar för min räkning?

Nej, ditt medlemskap i panelen är personligt, så andra personer får inte svara på undersökningar för din räkning.

Vem får resultaten av undersökningarna?

Vem som läser testresultaten beror på vilken kund som har beställt undersökningen. Ibland beställs en undersökning uttryckligen för offentliggörande. Detta är ofta fallet med våra mediekunder, och du kan då få se resultaten av våra undersökningar i tidningar och på tv. I andra fall granskar kunden undersökningarna internt, exempelvis när de ska utgöra underlag för ett beslut om marknadsföring eller politik. I sådana fall brukar undersökningarna inte offentliggöras. Du kan hitta offentliggjorda resultat i vårt arkiv över offentliggjorda resultat.

 

Poäng

Var kan jag använda mina poäng?

Varje gång du har deltagit i en undersökning belönas du med poäng. Antalet poäng beror på undersökningens längd. 

Du har två alternativ för att använda dina poäng:
Du kan lösa in dina poäng i lyxpresentkort Läs mer här.
Lotteri Läs mer här.

Kan mina poäng förfalla?

Nej, det finns inget utgångsdatum för de poäng du tjänar i panelen. Du kan däremot bli avanmäld och förlora dina poäng om du inte har besvarat någon undersökning på mer än 12 månader.

Är jag skyldig att betala skatt på de poäng jag tjänar i panelen?

Panelmedlemmarna är skyldiga att betala skatt på intjänade poäng. YouGov behöver inte lämna in några kontrolluppgifter, så det är panelmedlemmarnas ansvar att informera skattemyndigheten om sina intjänade poäng.

 

Presentkort

Vad är ett lyxpresentkort?

Ett lyxpresentkort är en presentkortskod som ger fritt val bland alla presentkort på Huuray.se t.ex. Onlinepizza.se, Oneplay.com, The Body Shop, Nelly.com eller Zalando.

Hur löser man in poäng i presentkort?

När du beställer ett presentkort genom ditt YouGov-konto får du inom 1-2 veckor ett mejl från Huuray!. I mejlet hittar du en kod som du använder för att välja presentkort på hurray.se.

Vart vänder jag mig om jag har frågor angående lyxpresentkortet?

Om du har frågor angående lyxpresentkortet ber vi dig att vända dig direkt till Huuray! T: +45 70224700, E-post: hello@huuray.se. Öppettider: Mån - Fre: 10.00-12.00 - 13.00-15.00. Helg och helgdagar: Stängd.

 

Poängbutiken

Vart vänder jag mig om jag har frågor om min beställning i poängbutiken?

Om du har frågor om en beställning, returvaror eller andra frågor ber vi dig att vända dig direkt till Partnerstore via e-post: support@partnerstore.dk.

 

Lotteriet

Varför läggs en del poäng till i lotteriet automatiskt?

Hos YouGov blir du alltid belönad med poäng. I de allra flesta av våra undersökningar kan du själv välja hur du vill utnyttja dina poäng. Vi har dock vissa typer av undersökningar som ger poäng som endast kan användas i vårt lotteri. Om du blir utvald till en sådan undersökning anges det i början av undersökningen att den belönas med poäng i lotteriet. När du har avslutat undersökningen sätts poängen in på ditt YouGov-konto och överförs därefter automatiskt till lotteriet.

Hur deltar jag i lotteriet?

Du kan delta i YouGov-lotteriet varje månad. Efter varje avslutad undersökning kan du välja att delta i lotteriet direkt. Du kan också delta med de poäng du har på ditt YouGov-konto genom "Mitt YouGov" och välja det antal poäng som du vill delta med.

Vad kan jag vinna?

Klicka här för att läsa allt om lotteriet och priserna.

Var visas vinnarna?

Alla vinnare meddelas direkt och offentliggörs sedan på vår hemsida här.

Hur fungerar YouGov-lotteriet?

I YouGov-lotteriet dras nya vinnare varje månad. Lottdragningen görs av en dator som helt slumpmässigt väljer ut vinnare bland de panelmedlemmar som har poäng i lotteriet under den aktuella månaden. Det gäller både poäng som automatiskt läggs till i lotteriet och poäng som frivilligt läggs till i lotteriet. Ju fler lotter, desto större vinstchans. Dragningen görs den första vardagen i månaden. Alla vinnare meddelas direkt och offentliggörs sedan på vår hemsida. Du kan läsa mer om lotteriet och se vinsterna på vår hemsida. Läs mer om YouGov-lotteriet här.

 

Säkerhet och personuppgiftsskydd

Är det säkert att gå med i YouGov-panelen?

Ja! Enbart i Skandinavien har vi 240 000 panelmedlemmar och deras säkerhet är vår främsta prioritet. Därför kan du vara helt säker på att vi skyddar och behandlar dina personuppgifter i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och annan gällande dataskyddslagstiftning. Du kan läsa mer om de personuppgifter vi samlar in och använder i vår Policy för integritet och cookies.Vi följer de regler som fastställts av ESOMAR (www.esomar.org).

Riskerar jag att få e-post jag inte bett om (skräppost) om jag anmäler mig till YouGov-panelen?

Nej. Du kommer aldrig att kontaktas av tredje part (via telefon, e-post eller vanlig post) för att du är medlem hos YouGov. Vi vet hur irriterande skräppost kan vara och vi vet också att våra användare litar på att vi inte tillåter att tredje part kontaktar dem för att de delat information med oss. Du kan läsa mer om de personuppgifter vi samlar in och använder, inklusive vilka tredje parter vi kan dela dem med, i vår Policy för integritet och cookies.

Använder YouGov cookies på webbplatsen?

Ja. Du kan läsa om cookies och liknande teknik som vi använder på våra nätsidor i vår Policy för integritet och cookies (se avsnittet om ”Cookies och liknande tekniker”).

Vad använder ni mina personuppgifter till?

Vi använder dina personuppgifter för att förse dig med bästa möjliga upplevelse som medlem av YouGov och genomföra undersökningar för våra kunders räkning. Vi förklarar i detalj vilka uppgifter vi samlar in om dig och vad vi använder dem till i vår Policy för integritet och cookies.

Hur skyddar ni mina personuppgifter och annan information?

Vi vet hur viktigt det är att skydda dina personuppgifter när de finns i vår ägo. Du kan läsa om de försiktighetsåtgärder som vi vidtar för att skydda dina uppgifter i vår Policy för integritet och cookies (se avsnittet om ”Så här sparar och skyddar vi dina personuppgifter”).

 

Avanmälan

Jag vill avanmäla mig.

Du kan när som helst avanmäla dig från panelen. Det gör du på den här avanmälningssidan (du måste vara inloggad).

Kontakta oss

Anmäl dig